Reputație protejată

Tu ai o reputație protejată ?

Tu ai o reputație protejată ? Da, este o întrebare extrem de importantă, pe care o adresez tuturor persoanelor care conduc organizații în domenii de activitate sensibile. Tu când ți-ai adresat ultima dată această întrebare ?

Dar ce înseamnă o reputație protejată ? Care sunt criteriile ce trebuie bifate pentru a putea afirma sus și tare că avem o reputație protejată ?

În acest articol vom povesti puțin despre ce nu înseamnă o reputație protejată, dar și despre ce presupune o reputație protejată. Acest articol vine în contextul în care internetul a devenit cel mai mare pericol pentru reputație, multe crize de imagine având ca punct de plecare….Facebook-ul. Dorești exemple ? Păi avem criza ”Parcarea din Lidl” și criza ”Puiul fericit”.

Și nu, angajarea unui PR manager sau organizarea unui departament sau contractarea unei agenții de PR nu intră, sub nicio formă, la capitolul ”reputație protejată”.

 

Ce nu înseamnă o reputație protejată ?

  • O reputație protejată nu înseamnă angajarea unui PR manager.

Cum am spus mai sus, dacă suntem, într-un fel sau altul, legați de oameni ce activează în PR nu înseamnă că avem o reputație protejată. Multe dintre crizele de reputație pornesc din alte zone ale companiei. Și despre acest lucru voi vorbi puțin mai târziu, în articol. Mai mult decât atât, este ca la medic. Dacă o criză a izbucnit, ai nevoie de un specialist. De ce ? Deoarece există anumite detalii de care trebuie să ții cont în gestionarea unei crize de imagine.

 

  • O reputație protejată nu înseamnă că ”urmăm ce ni se dictează de la grup”.

Deseori aud această explicație și la fel de des o compar cu analiza unei cărți scrise în Statele Unite. Sunt extrem de multe cărți, scrise în SUA, care oferă sfaturi și soluții în diferite domenii. Din păcate, multe dintre aceste sfaturi nu sunt aplicabile aici datorită diferențelor legislative, de cultură sau de educație. Cam așa este și în gestionarea unei crize de reputație. Dacă a izbucnit, oricâte planuri ai avea de la grup, vei avea nevoie de un specialist din România.

 

  • O reputație protejată nu înseamnă ”Suntem prea buni și prea cunoscuți pentru a păți ceva”.

Există o mare capcană : nouă nu ni se poate întâmpla nimic. Suntem o companie prea mare pentru a fi afectați de probleme de imagine. În istorie, au existat o mulțime de crize de imagine care au atras și mai mult atenția opiniei publice datorită numelui companiei implicate. Toyota, Audi, J&J, Facebook sunt doar câteva exemple.

Evident, există și reversul medaliei. Dacă ești prea mic și te lovește o criză mare, s-ar putea să nu mai revii.

 

Ce înseamnă o reputație protejată ?

  • Oamenii cheie din companie conștientizează riscurile și au o mentalitate de prevenție

Da, oamenii-cheie din companie trebuie să conștientizeze riscurile specifice organizației și să dezvolte o mentalitate de prevenție. Prin oameni-cheie mă refer la top și middle management sau la persoane care pot, prin deciziile lor, să influențeze reputația.

O mentalitate de prevenție presupune analiza fiecărei acțiuni folosind următoarea întrebare : ”Cum va fi influențată imaginea și reputația noastră de această decizie ?” Este important să anticipăm, să analizăm și să interpretăm viitoarele reacții ale publicului nostru. Dar pentru a realiza cu succes aceste lucruri, este nevoie de o mentalitate specifică.

Așa s-ar putea evita crize precum criza somonului vopsit sau incidentul legat de cafeaua la 5 lei.

 

  • Eliminarea factorilor declanșatori

Multe dintre crize pot fi evitate și aici e cheia succesului. Înțelegând cauzele unei viitoare crize, vom putea evita o situație ce ne-ar afecta reputația. Să luăm ca exemplu criza Wells Fargo. Cauza care a condus către o foarte mare criză de imagine a fost politica de vânzare. Obiective prea mari.

Partea bună este următoarea : odată înțeles ce poate merge rău, putem identifica și elimina cauzele. Atât de simplu.

 

  • Gestionarea crizelor ce nu pot fi evitate

Și ajungem la gestionare, care nu presupune un comunicat de presă. Reacția noastră nu este pentru a calma jurnaliștii, ci pentru a calma publicul relevant, cu ajutorul jurnaliștilor. Este o diferență de nuanță, dar extrem de importantă.

Gestionarea presupune o serie de acțiuni ce trebuie luate într-un timp record de către oameni-cheie din companie. Atât top management, cât și middle management. Sau, simplu spus, de către persoane care pot, prin deciziile lor, să influențeze imaginea sau reputația.

O criză de imagine poate izbucni oricând, din orice. Motiv pentru care pregătirea este esențială. Sigur, poți apela ( și este mai mult decât indicat ) să apelezi la un consultant. Dar vine întrebarea : Ținând cont că primul răspuns trebuie să fie oferit în 60 de minute, ce vei face mai întâi ? Vei calma presa ? Vei calma autoritățile ? Vei calma angajații ? Vei calma clienții ? Vei contrui o strategie generală ? Vei suna un consultant ? Lucrurile stau puțin diferit…

 

Strategia NATO

Ideea este mult mai simplă și este împrumutată din strategia NATO : până intervenim noi, fiecare stat trebuie să se poată apăra. La fel și aici…orice lider de companie trebuie să știe cum să gestioneze o criză de imagine în primele ore. Evident, dacă ai apelat la un program și ești absolut sigur(ă) de pașii ce trebuie urmați, foarte bine. Dar dacă nu și apelezi la un specialist, ar fi bine să poți gestiona primele ore.

 

Cum te poți pregăti ?

Apelează cu încredere la ”Introducere În Crisis Management”, un program de pregătire a resursei umane pentru protejarea reputației. Te invit să analizezi programul și să mă contactezi prin intermediul formularului de contact.

Mă poți urmări pe LinkedIn și Twitter sau îmi poți scrie și pe email ( radu@raduturcescu.ro ).

 

Radu Turcescu

 

Reputație protejată

Reputație protejată

 

Vreau să revăd serviciile lui Radu !

 

Vreau să citesc ce a mai scris Radu !

 

Foto

 



Sună-mă acum !