[ Analiză ] : Situația ”Carne cu puroi”

Analiză : Situația ”Carne cu puroi” din Kaufland 

Conform publicațiilor importante din România, un domn ar fi cumpărat carne cu puroi din Kaufland. Acesta a mers la DSV și de aici până la un alt incident de PR ce are Kaufland-ul în centrul atenției nu a fost decât un pas. 

Kaufland, prin intermediul agenției de PR, a declarat că furnizorul din Germania este vinovat și că își asumă responsabilitatea. 

Doar că situația ”Carne cu puroi” e mai mult decât un incident izolat. Iată câteva perspective și o scurtă analiză. 

  1. Contextul. Dacă ai mai citit cel puțin o analiză realiizată de mine, te aștepți să încep cu ideea contextului. Situația ”Carne cu puroi” se pliază perfect într-un context sensibil : Ce cumpărăm din supermarket-uri… Numărul de incidente nefericite crește de la lună la lună, adăugând îndoială și semne de întrebare cu privire la calitatea produselor din supermarket. Furnizorul era din Germania, ceea ce alimentează un alt punct de vedere : calitatea produselor care ajung în Est. Dacă țineți minte, Facultatea de Chimie Alimentară din Galați a realizat la un moment dat o analiză comparativă între calitatea produselor ce se comercializează în vest și calitatea produselor ce sunt comercializate în est.

Situația ”Carne cu puroi” vine și mai adaugă câteva semne de întrebare în mintea oamenilor : Oare, totuși, ce cumpărăm din magazine ? Sunt sigure produsele ? Este sănătatea noastră în joc ? 

  1. Din nou contextul. Contextul în care se află Kaufland e destul de delicat. Periodic, se lovesc de un incident de PR. Ori șoareci ( plasați sau nu ), ori război lingvistic, ori carne cu puroi, ori o doamnă care scotea pâinile cu o coadă de mătură. Și lista poate continua. Din păcate pentru Kaufland, incidentele nefericite de PR se repetă constant, ceea ce nu ajută deloc imaginea companiei. Va râmâne fără clienți ? Evident că nu.. Sau cel puțin nu imediat ( deși la dimensiunea lor îmi vine greu să cred că se poate ajunge aici ). Dar, consecințele acestor situații nu se măsoară doar în lipsa clienților. Se pot măsura și într-o calitate mai slabă a clienților sau a angajaților, într-o relație mai proastă cu autoritățile, într-o neîncredere generală etc.
  1. Poate ar trebui mai mult de atât. Reacția Kaufland a fost corectă, de manual. Dar.. e suficient ? Ținând cont de cele expuse mai sus, e suficient ? Au reușit ei să calmeze emoțiile negative generate de incidentul în sine ? Au reușit ei să elimine semnele de întrebare ? Putem fi siguri că acel furnizor este ok și că celelalte produse distribuite de el sunt în regulă ? Aceste incidente, repetate și rezolvate parțial sunt greu de controlat în viitor. Practic, e greu de spus momentul în care pot reveni și pot produce pagube majore.

Situația ”Carne cu puroi” e o situație delicată, în special prin prisma contextului în care se află.

Motiv pentru care pregătirea este cheia. Orice organizație trebuie să fie pregătită pentru astfel de situații. Măcar la nivel de conștientizare a faptului că se poate întâmpla. Tocmai din această cauză am creat un program de Introducere în Crisis Management. Acest program conține 3 workshop-uri și 3 conștientizări care te vor ajuta să îți privești diferit organizația. Detalii poți găsi aici. 

 

Foto



Sună-mă acum !