Reputatia, imaginea si dezbaterile nesanatoase | Radu Turcescu
16338
post-template-default,single,single-post,postid-16338,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Reputatia, imaginea si dezbaterile nesanatoase ( articol apărut inițial pe Wall-Street.ro )

Cand eram mic si ploua ( si inca nu exista canalizare bine pusa la punct ), bunicul meu punea in anumite colturi ale casei un vas unde apa se colecta. Vasul fiind mare si picaturile fiind mici, umplerea necesita cateva ore bune. 

In fiecare zi mi se confirma ceea ce sustin de multa vreme : orice poate fi interpretat. Articolul scris de un partener a fost criticat ( printr-un comentariu public ) deoarece folosea termeni in limba engleza in loc de termeni in limba romana. Aparent nu inseamna mare lucru. Dar picaturile se pot acumula si vasul se poate umple. 

Exista o serie de exemple in care elementele de marketing au influentat negativ Imaginea organizatiei sau persoanei in cauza. Au oprit activitatea ? In niciun caz si speram sa nu se ajunga la asa ceva. Ar insemna ca lucrurile sa fie cu adevarat grave. Dar aceste situatii reprezinta o alta picatura. Intrebarea e : cat de mare e vasul si in cat timp se va umple ? 

In urma cu ceva timp, un producator de tigari s-a lovit de o situatie nefavorabila : o autoritate din sanatate a critiicat produsele sale. A oprit activitatea ? Cu siguranta nu. Dar a reprezentat o picatura destul de mare. Mai mult decat atat, au aparut dezbaterile din spatiul public. Unii sustineau producatorul, altii sustineau autoritatea din sanatate. Aceste dezbateri nu sunt sanatoase deoarece aduc indoiala asupra produsului, asupra organizatiei, asupra orice. Aceste dezbateri ridica suficiente semne de intrebare, semne ce vor conta in cazul unei situatii mai dificile in viitor. De ce sunt sigur ca va fi o criza ? Nu sunt, dar daca va fi ? 

Ignorarea situatiei face si mai mult rau. Pune si mai multa presiunea pe imaginea si relatia cu publicul relevant. Stingerea “situatiei” e doar aparenta intrucat oamenii nu uita atat de usor, iar perceptia a fost deja creata. 

In urma cu cateva zile, un lant fast-food a fost criticat datorita unor panouri publicitare si folosirea unui cuvant interpretabil. Cum era de asteptat, vestea s-a dus repede si oamenii au reactionat la acele panouri. A oprit activitatea ? Cu siguranta nu. Dar cat de mult poate ajuta o dezbatere despre niste panouri publicitare ? Deoarece si in cazul de fata au aparut pozitii pro si contra. Unii sustin ca sunt panouri inofensive, altii sustin ca sunt folosite cuvinte neinspirate. Imaginea organizatiei este pusa sub semnul indoielii. Relatia cu publicul relevant este pusa sub semnul indoielii. Din nou, ignorarea evenimentelor nu ajuta. 

Cele doua situatii reprezinta doar cateva exemple in care elementele de marketing pun presiune pe imaginea unei organizatii. Pe relatia cu publicul relevant. Cum am spus si mai sus, orice poate fi interpretat. Imaginea, reputatia, relatia cu angajatii sau clientii..toate acestea reprezinta puncte esentiale in succesul unei companii. Dar pe cat de esentiale sunt, pe atat de fragile au devenit. Astazi orice poate fi interpretat si analizat. Orice cuvant, orice actiune, orice gest, orice decizie. Oamenii isi formeaza perceptii si imagini in functie de ce vad, totul raportat la experientele personale. Aceste perceptii vor influenta relatia cu publicul relevant. 

Si nu, nu e suficient sa spunem : e ceva minor, va trece. Astazi e ceva minor, maine e ceva poate si mai mic, poimaine poate fi ceva mai mare. Toate trec, dar trec partial. Si se mai si aduna cu ce a fost in trecut. De multe ori, in urma unor evenimente mici apar crize sau probleme de reputatie mari. De aici si surpriza : cum se putea ca o intamplare atat de mica sa creeze probleme atat de mari ? Pai e simplu… intamplarea mica a reprezentat ultima picatura. 

Este pur si simplu imposibil sa determinam oamenii sa nu gandeasca, analizeze sau interpreteze. Ce trebuie sa intelegem este ca oamenii analizeaza in functie de propriile experiente sau informatii. Ce trebuie sa intelegem este ca orice poate fi interpretat. Ce trebuie sa intelegem este ca trebuie sa fim atenti la raportul actiune-emotie. Pentru ca actiunile noastre vor genera emotii. Secretul e sa generam doar emotii pozitive si sa eliminam, pe cat se poate, emotiile negative. 

 

 

Vrei sa lucrezi cu mine ca si consultant strategic ? Exista doua variante simple : 

Exista in istorie o serie de organizatii care au fost lovite atat de rau de crize de imagine incat cu greu si-au revenit. Am creat un program online despre acele organizatii si despre modul in care au gestionat situatia. Il poti accesa aici.

Dupa cum bine stii, ofer consultanta strategica de imagine. Cel mai accesat serviciu, cel mai simplu de folosit…este serviciul de consiliere simpla in sistem de retentie. Te invit sa arunci o privire aici si sa imi scrii in cazul doresti sa te inscrii in program. Perioada minima este de 3 luni.