Merele din Lidl - Analiză | Radu Turcescu - Consultant Crisis Management
16623
post-template-default,single,single-post,postid-16623,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

[ Analiză ] : Merele din Lidl și percepția despre ”Ce luăm din magazine”

În spațiul public a apărut o situație ce a trecut ciudat de neobservată : merele din Lidl.

Cel puțin din punct de vedere mediatic. Din punct de vedere al percepției oamenilor, cred că situația nu este la fel de simplă. Și analiza din acest articol va atinge exact acest subiect : De ce o situație ce nu a atras atenția mass mediei atât de mult poate influența totuși percepția generală. 

Conform Digi24, Lidl ar fi acuzată că a vândut mere cu exces de pesticide. Compania ar fi anunțat doar în magazine situația, lucru ce a stârnit nemulțumirea clienților. 

Dar, să analizăm puțin aceste nemulțumiri. 

Merele din Lidl și situația pesticidelor fac parte dintr-un context delicat : percepția conform căreia ce se comercializează în supermarket nu ar fi sănătos sau natural. Acum au fost merele din Lidl. Acum ceva timp a fost gheața din Kaufland sau somonul din Mega Image. Am participat la ambele crize și detalii poți citi aici și aici. 

Dar în timp, au tot existat povești frumos ”vândute” : pui, apa, fructe, legume … sunt doar câteva dintre produsele ”atinse” de neîncredere. 

Pe scurt, percepția e simplă : nu știi ce cumperi din supermarket-uri. 

Această percepție este construită în ani. Și astăzi, orice incident ( chiar el mic precum acesta ) va fi amplificat de acest context : ”Ia uite, știam eu… Nu mai știi ce cumperi în ziua de astăzi…” 

Se vor opri acum vânzările ? Cu siguranță nu.. Dar, situația ”merele din Lidl” fie va contribui la îndoială și la percepția deja existentă precum picătura chinezească, fie va contribui la un eventual eveniment nefericit mai mare. 

Apoi, situația ”merele din Lidl” ating o emoție puternică : frica. Iar instinctul specific fricii este fuga. Sau, simplu spus, oamenii care simt teamă, de cele mai multe ori aleg să fugă. Aplicat în situația noastră, fuga se manifestă în refuzul de cumpărare. Repet, nu azi sau mâine. Dar, odată presarată îndoiala, e greu de spus când se pot bloca vânzările. 

Și mai avem și incertitudinea. Care este o nevoie de bază a oamenilor, dar care trebuie satisfăcută cel mai repede. Aici își face loc ”scenarita” : ipotezele lansate de oameni fără acces la informații. Știu ei despre ce e vorba. Ce e interesant e că scenariile sunt negative. În 9 din 10 cazuri scenariile sunt negative : produse din import trimise către lumea a treia, corporațiile, țară de sacrificiu, Europa de Est. Și lista poate continua.

Orice astfel de situație lăsată nerezolvată e precum o scamă : fie va contibui la percepție generală, fie va juca un rol decisiv într-un eventual eveniment nefericit major. 

Mai mult decât atât, astfel de situații nerezolvate sunt greu de controlat : practic nu știi niciodată când vor afecta buna desfășurare a business-ului. 

 

Vrei sa lucrezi cu mine ca si consultant strategic ? Exista doua variante simple : 

Exista in istorie o serie de organizatii care au fost lovite atat de rau de crize de imagine incat cu greu si-au revenit. Am creat un program online despre acele organizatii si despre modul in care au gestionat situatia. Il poti accesa aici.

Dupa cum bine stii, ofer consultanta strategica de imagine. Cel mai accesat serviciu, cel mai simplu de folosit…este serviciul de consiliere simpla in sistem de retentie. Te invit sa arunci o privire aici si sa imi scrii in cazul doresti sa te inscrii in program. Perioada minima este de 3 luni.

De asemenea, dacă ai o criză de imagine, dacă dorești să te pregătești pentru eventuale crize sau dacă ai nevoie de o strategie pentru a schimba percepția, te rog să arunci o privire aici.

 

Foto