Cum poți distruge reputația | Radu Turcescu, Crisis Management Strategist
16882
post-template-default,single,single-post,postid-16882,single-format-standard,bridge-core-1.0.3,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-18.0.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
Cum poți distruge reputația

6 idei care îți vor distruge reputația

Am scris în articolul trecut despre secretul care ne va proteja reputația. Dar te-ai gândit vreodată care sunt ideile care ne pot distruge reputația și care ar trebui schimbate cât mai rapid ?

În acest articol voi vorbi despre 6 idei care ne pot distruge reputația. Acestea nu au fost inventate de mine, acum. Ele au la bază zeci, poate chiar sute de discuții avute cu lideri de companii, în ultimii ani.

 

Idei ce ne vor distruge reputația

 

Mie nu mi se poate întâmpla, protejarea reputației nu reprezintă acum o prioritate.

 

De departe, cea mai comună idee care ne poate distruge reputația este prioritatea. De fapt, ea se traduce simplu prin nivelul de importanță acordat unei potențiale crize de imagine. Ținând cont că o criză de imagine poate izbucni oricând și poate produce pierderi ( financiare și reputaționale ) grave, este foarte greu de înțeles de ce protejarea reputației nu este o prioritate. Mai ales când vine vorba despre persoane dedicate job-ului și companiei, care investesc 100% pentru a obține rezultate pozitive.

Da, avem priorități în materie de investiții sau programe de implementat. Avem priorități strategice. Dar protejarea reputației se delimitează prin complexitatea consecințelor negative.

Este important să înțelegem că imaginea este influențată de tot ce facem și spunem. O criză de imagine poate izbucni oricând și pregătirea resursei umane este extrem de importantă.

 

Preferăm să ignorăm criza. Vom trece peste.

 

O altă idee care ne poate distruge reputația este refuzul de a reacționa, știind că, mediatic, lucrurile se vor calma. Această idee pornește dintr-o concepție oarecum greșită asupra PR-ului : activitatea care asigură relația cu mass media.

Pornind de aici, dacă în presă nu mai scrie nimic, înseamnă că lucrurile s-au calmat. Există însă câteva probleme. În primul rând, dacă nu este un subiect extrem de grav, presa va scrie câteva zile și apoi va căuta alt subiect. Teoretic, lucrurile se calmează. Practic, în ce măsură oamenii mai au încredere în noi ? În al doilea rând, există și alte canale de comunicare. Internetul a devenit principalul pericol pentru reputație. O criză de imagine poate izbcuni foarte simplu în Social Media, cum bine am observat în criza din Lidl.

Evident, există momente ce trebuie ignorate. Dar acelea sunt, cel mult, incidente de PR. Într-o criză, abordarea este simplă : dacă nu vorbim noi, vorbesc ei. Iar percepția oamenilor se va baza pe ce văd și aud.

 

Este doar responsabilitatea departamentului de comunicare.

 

Aceasta este, poate, cea mai gravă idee care ne poate distruge reputația. Urmăresc pe Twitter experți și consultanți de talie mondială în PR. Tot mai mulți spun că locul consultantului / strategului etc este lângă liderul companiei, unde poate oferi sfaturi concrete cu privire la imaginea și reputația acestuia / organizației.

Protejarea reputației este o decizie strategică. Pregătirea resursei umane pentru evitarea crizelor de imagine este o decizie strategică. Gestionarea unei crize de imagine va reprezenta, pe lângă implicarea departamentului de comunicare, o serie de acțiuni ce vor fi luate / implementate de oameni-cheie din companie. Gestionarea unei crize nu reprezintă doar calmarea mediatică. Este un efort de echipă și trebuie tratat din punct de vedere strategic, nicidecum ”aruncat” într-un colț de clădire.

Noțiunea de protejare a reputației trebuie interiorizată de persoane care pot, prin acțiuni sau decizii, impacta imaginea și reputația. Repet : interiorizată. Mentalitățile și comportamentele corecte trebuie interiorizate la nivel de companie.

 

Gestionăm totul doar intern.

 

Criza Wells Fargo ne demonstrează cât de importantă este prezența unui consultant / strateg extern. Acest lucru înseamnă că departamentul de comunicare nu este capabil ? Nicidecum. Dar, într-o criză de imagine, este bine să apelăm la un expert care doar asta face. Este precum la medic. Dacă lucrurile se complică, trebuie să mergem la specialist. Apoi, este foarte posibil ca un expert extern să vadă lucrurile mult mai obiectiv, nefiind ”afectat” de emoții negative. Din punctul meu de vedere, într-o criză de imagine ( și nu numai ) este esențială colaborarea dintre departamentele interne și consultantul extern.

Când vine vorba de protejarea reputației, un consultant extern va putea să transmită mult mai ușor mentalitățile și abilitățile potrivite.

 

Nu este nevoie ca oamenii să conștientizeze riscurile reputaționale.

 

Am scris aici opinia unui client despre această idee, care ne poate distruge reputația. Dacă oamenii din companie nu conștientizează importanța reputației și rolul lor în prevenirea sau gestionarea crizelor de imagine, cum vor fi atenți la propriile acțiuni sau decizii ? Simplu, nu vor fi. Și așa iau naștere crize precum cea din Lidl. Incidentul respectiv este dovadă clară că oamenii nu sunt pregătiți, că nu conștientizează rolul lor în protejarea reputației.

Este crucial ca, periodic, să ne pregătim oamenii pentru a proteja reputația. Este o investiție ( de timp și bani ) mult mai mică prin comparație cu potențialele pierderi.

 

Reacționăm în ritmul nostru, nu când vor ”ei”.

 

Nu voi uita vreodată modul în care spitalul Sanador a gestionat criza de imagine în care au fost implicați. În momentele cele mai importante, purtătorul de cuvânt a anunțat că și-a luat o zi liberă.

Acest lucru demonstrează lipsă de pregătire. Într-o criză de imagine, viteza cu care reacționăm este esențială. Dar pentru a avea reacții corecte, este crucial să ne pregătim anteerior unei crize de imagine. De ce ? Deoarece în acele momente, totul se va desfășura foarte foarte rapid.

 

Cum putem schimba aceste idei ?

Simplu, printr-un program de pregătire a resursei umane pentru protejarea reputației. La cererea clienților, am creat ”Introducere În Crisis Management”, un program ce se desfășoară la voi în companie și care vă poate ajuta să evitați sau să gestionați crize de imagine. Pe scurt, să protejați reputația. Te invit să arunci o privire și să mă contactezi pe LinkedIn sau email ( radu.turcescu@icloud.com ).

Programul este extraordinar, se bucură de feedback-uri foarte bune și propune rezultate excepționale.

 

Radu Turcescu

 

Cum poți distruge reputația

Cum poți distruge reputația

 

Foto