03 dec. Și dacă, totuși, ești vinovat(ă) … ?
Gestionarea unei crize de PR nu este simplă ! Mai ales când suntem vinovați !
Gestionarea unei crize de PR : Să presupunem următorul scenariu.
Ești liderul unei organizații și te confrunți cu o criză de PR. Din păcate, vina vă aparține, sunteți asaltați de întrebări, dar nu aveți ( încă ) toate informațiile necesare. Presa sună, partenerii trimit email-uri, iar angajații devin neliniștiți. Clienții se simt cuprinși de îndoiala, în timp ce asistă la asaltul mediatic desfășurat în Social Media. Te întrebi cum ai ajuns într-o astfel de situație, dar îți amintești că ai citit pe profilul meu de LinkedIn ceva despre necunoscutele din PR și despre cum ar trebui ele eliminate.
Gestionarea unei crize de PR : Cum procedezi ?
Evident, există întotdeauna opțiunea de a nu face nimic și de a aștepta ca incidentul să treacă. Această opțiune are la bază ideea că o criză de PR se încheie în momentul în care oamenii nu mai discută despre situație. Doar că întrebarea mult mai corectă este : “Care este Percepția cu care au rămas oamenii după criză ?” Poate ei nu mai discută, dar asta nu înseamnă că nu și-au format deja o Percepție, care le va influența ulterior deciziile. Iar gestionarea unei crize de PR presupune calmarea emoțiilor și percepțiilor negative. Atât de simplu și nimic mai mult…
Dar revenind la gestionarea unei crize de PR, permite-mi să îți ofer câteva sugestii :
- Este important ca o primă reacție să vină cât mai rapid. Da, din partea ta…liderul companiei. Știu că nu ai toate informațiile, motiv pentru care nici nu trebuie să oferi poziții categorice. Scopul acestui răspuns este de a evita situația în care opinia publică “ascultă” doar de cei care acuză. Astfel, ar fi bine ca mesajul să conțină scuzele de rigoare, recunoașterea situației și promisiunea unui răspuns final. Și atât. Foarte posibil ca jurnaliștii să adreseze alte întrebări, dar cea mai mare tâmpenie pe care o putem face este să oferim răspunsuri finale fără a avea toate informațiile.
- În tot acest timp, trebuie să afli TOT ce s-a întâmplat. Cum s-a ajuns în criză, unde a fost problema și ce vei face în viitor pentru a evita situații similare în viitor. Acest pas este vital pentru gestionarea unei crize de PR în care suntem vinovați.
- Având toate informațiile, este momentul să construim strategia. Vom avea nevoie de o direcție foarte clară. Apoi este important ca mesajele să transmită următoarele informații : ce s-a întâmplat exact ( transparență ), ce facem pentru a rezolva situația ( remediem, schimbăm, lucrăm cu autoritățile etc. ) și, atenție mare, ce vom face pentru a evita situații similare în viitor. Maxim 15 cuvinte.
Cu accent pe “a face”. Gestionarea unei crize de PR presupune multă acțiune care să susțină vorbele. Nu, nu este doar despre comunicare. - Ajungem la pasul 4, adesea ignorat. Aici este vorba despre 2 direcții : să dovedim schimbările promise prin comunicare și să “ne ținem” de mesaj. Posibil ca întrebările să tot vină. Repet : “ne ținem” de mesaj până când lucrurile se calmează. Doar așa vom putea convinge opinia publică de faptul că am înțeles unde a fost eroarea și implementăm schimbări pentru a evita repetarea situației.
- Și încheiem cu analiza internă și cu un mic Training organizat cu oamenii cheie din organizație.
Este important să ținem cont de câteva aspecte în gestionarea unei crize de PR :
- Crisis Management nu înseamnă doar comunicare. Acel comunicat de presă, standard, formulat oficial, a murit. Asta dacă ne dorim să salvăm relația cu publicul relevant.
- Apropo de formulări oficiale, o astfel de situație necesită prezența ta, dragă lider de companie. Emoțiile se transmit cu și între oameni.
- Ai nevoie de un consultant specializat. Este ca la medic aici.
Sunt multe necunoscute în PR. Nu știm când va lovi o criză și care vor fi consecințele. Trebuie doar să fim pregătiți și să o gestionăm perfect. Elimină necunoscut. Cere ajutor !
CUM TE POT AJUTA ?
Din calitate de consultant strategic de PR, te pot ajuta să influențezi opinia publică și să :
- Gestionezi crize de PR : construim strategia și te acompaniez în implementare
- Să te pregătești pentru crize de PR
- Să îmbunătățim Leadership-ul și imaginea personală, să comunici convingător ( intern și extern ) : Fie prin consiliere, fie construim strategia și rămân alături de tine pentru implementare
Aruncă o privire pe fiecare dintre link-urile de mai sus și hai să povestim. Intră pe raduturcescu.ro și programează o sesiune de consultanță gratuită.
Permanent alături de tine,