08 feb. Expert în Crisis Management și un super program de prevenție
Din poziția de expert în Crisis Management, am avut o experiență foarte interesantă cu XTB România pentru implementarea unui program de protejare a reputației. De ce ai avea nevoie de un astfel de program ?
Motivul este destul de simplu : internetul este principalul pericol al reputației, iar o criză de imagine poate izbucni oricând, din orice. Consecințele pot fi extrem de serioase, de la pierderi financiare ( pe care le putem măsura relativ rapid ) la pierderi reputaționale ( pe care NU le putem măsura imediat ) și care se vor transforma, mai devreme sau mai târziu, în pierderi financiare.
Ca și expert în Crisis Management, la cerere, am dezvoltat un program extrem de interesant și util…
Câteva persoane mi-au solicitat să organizez workshop-uri prin care să îi ajut să conștientizeze riscurile reputaționale la care sunt supuși. Primul a fost COO-ul unei companii din IT din Germania, cu birouri și în România. Ulterior, au fost oameni care s-au lovit de crize de imagine. De exemplu, criza cuburilor de gheață sau a peștelui vopsit.
Am conștientizat apoi că oamenii sunt interesați în a înțelege ce poate merge rău în compania lor sau în compania pe care o conduc. Așa a luat naștere Introducere În Crisis Management, un program pentru protejarea imaginii.
Ce a urmat apoi ?
Am creat programul și i l-am trimis lui Bogdan, la vremea respectivă Country Manager pentru XTB România. Bogdan mi-a fost client în 2016 și l-am ajutat cu o strategie pentru imaginea, comunicarea și relația lui cu potențialii clienți XTB. Am rămas plăcut surprins să observ că, 2 ani mai târziu, strategia era implementată cu succes.
Deși XTB România face parte dintr-un grup internațional și are experți interni, Bogdan a fost foarte încâtat de ideea de a apela la un expert în Crisis Management ( din exterior ) și de a pregăti resursa umană pentru protejarea imaginii.
Experiența în XTB România a fost una extraordinară, iar workshop-urile au fost un succes. La aceste întâlniri au participat persoanele de la marketing, pr , vânzări și customer care, dar și analiștii companiei.
Cum s-au desfășurat lucrurile ?
Am început printr-un mic audit și, ulterior, am lucrat împreună pentru a identifica cele mai serioase 10 crize ce pot izbucni în companie. Fiecare criză în parte a fost tratată din următoarele perspective : cauzele principale, pași concreți pentru evitarea crizei, planuri de reacție.
Am fost întrebat pe perioada programului dacă vor putea respecta, 100%, planurile respective. Răspunsul sincer este NU. În crize de imagine, este greu să anticipăm concret și complet ce se va întâmpla. Contează viteza, contează mediul extern, internetul a complicat lucrurile. Din această cauză, ceea ce contează, de fapt, este să construim mentalități și comportamente care să ne ajute să protejăm reputația. Acesta este scopul acestui program pentru prevenirea crizelor de imagine : mentalități și comportamente.
Și pentru că mentalitățile și comportamentele se construiesc în timp, protejarea reputației trebuie să înceapă anterior unei crize de imagine.
Care sunt ideile importante legate de acest program pentru prevenirea crizelor de imagine ?
- Există lideri de companii care înțeleg de ce este important să protejezi reputația anterior unei crize de imagine
- Există lideri de companii care investesc în echipele lor și înțeleg rolul resursei umane în reputația companiei
- Există lideri de companii care preferă să aducă experți în Crisis Management ( chiar dacă au parteneri sau experți interni )
Câteva sfaturi simple de la un expert în Crisis Management
- Convoacă echipa și oferă-le o mică temă : au 3 zile la dispoziție în care să se gândească la 3 potențiale crize de imagine. Repetă și tu același exercițiu : gândește-te la 3 potențiale crize de imagine
- Întâlniți-vă după cele 3 zile și analizați rezultatele. Aveți deja o listă interesantă. Cum sună acele scenarii ? Dacă nu vă sperie, înseamnă că nu ați ales scenariile potrivite.
- Adresați următoarele întrebări : Ce poate fi eliminat ? Cum putem evita parte dintre crize ? Cum putem gestiona ce nu poate fi evitat ?*
(*) Gestionarea nu presupune DOAR redactarea unui comunicat pentru Mass Media sau postare pe Social Media. Procesul de gestionare este unul complex și necesită aportul unui număr semnificativ de persoane. Acesta este unul dintre motivele pentru care oamenii importanți din companie trebuie să știe ce presupune un plan de reacție. Chit că vom suna un consultant, chit că apelăm la un partener…este important să știm ce avem de făcut când criza izbucnește și cum o putem calma.
Dacă scenariile te-au speriat, ai nevoie de un expert în Crisis Management care să implementeze un program pentru protejarea reputației. Te invit să arunci o privire pe ”Introducere În Crisis Management” și să povestim 5 minute la telefon despre cum îl putem implementa la voi 🙂
Scrie-mi pe radu.turcescu@icloud.com sau pe LinkedIn și programăm o discuție.
Radu Turcescu