19 apr. Erori de PR : Alegerile FRF si ciudata premiere a Oliviei Steer
3 situatii mi-au atras atentia zilele acestea : alegerile FRF, premierea Oliviei Steer si reactia Aqua Carpatica.
Desi sunt din domenii total diferite, Ionut Lupescu si Gala Femeilor au facut aceeasi greseala. Mai mult decat atat, s-au „bucurat” de cam aceleasi consecinte. Se pare ca nimeni nu si-a pus problema la modul „Ce se intampla daca…”. Pe scurt, actiunile lor au demonstrat ca nu sunt #PRready, ca nu au inteles un lucru foarte simplu ce tine de imagine : aceasta va fi influentata de TOT ce facem si spunem.
Sa le analizam pe rand…
Alegerile FRF.
Ionuț Lupescu a venit in Romania ca mare salvator al fotbalului romanesc, dar a facut o serie de greseli care i-au afectat imaginea. Si nu ma refer doar pentru aceste alegeri, dar si pentru viitor. Intai ne-a vorbit de comunism si despre ce se intampla atunci cu centrele de copii si juniori. Indiferent de opinia domniei sale, subiectul ales este total neinspirat. Poti vorbi despre ce planuri ai, despre proiecte care sa coincida..dar este total neinspirat sa aduci in discutie un subiect atat de sensibil.
Apoi, pe toata perioada campaniei s-a asociat cu o serie de persoane, cel putin controversate. Fosti presedinti, oameni din “acel” fotbal, oameni politici si lista poate continua.
Nu in ultimul rand, a mers la cateva televiziuni, din nou, controversate. Toate aceste lucruri au ridicat semne de intrebare la nivelul opiniei publice. Brusc, perceptia despre el a devenit usor negativa. Si este o perceptie ce se bazeaza pe deciziile sale din timpul campaniei, pe oamenii de care s-a inconjurat, pe discursul sau, pe canalele de comunicare alese.
Acest lucru se intampla deoarece imagine despre noi este influentata de TOT ce facem si spunem. Nu discutam doar de actiuni specifice de PR. Acelea poate conteaza cel mai putin. Perceptia va fi afectata de ACELE gesturi la care ne gandim cel mai putin.
Nu stiu daca din aceasta cauza a pierdut alegerile, dar viata nu se incheie la aceste alegeri. A fost criticat, a ridicat semne de intrebare, a ridicat suspiciuni. Sunt sigur ca ar fi putut gasi o abordare putin diferita, abordare care sa sublinieze punctele sale forte ( care sigur exista ).
Premierea Oliviei Steer
Aici toata lumea se pare ca s-a distrat. Toata ziua de 19 aprilie a fost o mare petrecere, oamenii ironizand premierea Oliviei.
In primul rand, scriu acest articol strict din punct de vedere PR…fara a analiza activitatea doamnei Moisescu.
In al doilea rand, alegerea organizatorilor a fost greu de inteles. Intr-un context delicat ( presarat de lipsa vaccinurilor, de discutii interminabile, de semne de intrebare ), un eveniment pentru sanatate premiaza o persoana care are un razboi cu ideea vaccinarii. Cum era de asteptat, toata lumea a luat foc. Presa, bloggeri, jurnalisti, oameni normali..au analizat, au criticat, au ironizat.
Dar nu se incheie aici. La cateva ore, probabil la presiunea opiniei publice, premiul ii este retras Oliviei.
Asocierea cu numele si pozitia ( controversata ) a Oliviei este un mare minus pentru Gala femeilor și pentru sponsori. Consider ca a fost o decizie imprudenta, care i-a afectat serios din punct de vedere imagine. Este indicat sa evitam astfel de decizii. Este indicat sa evitam asocierea cu persoane care ridica semne de intrebare. Este indicat sa evitam asocierea cu oameni a caror mesaj este prea disruptiv. Astfel de situatii intotdeauna vor ridica semne de intrebare si vor crea tabere. Ultimul lucru pe care ni-l dorim este sa fim in razboiul altora. Cel mai rau este ca organizatorii s-au “aruncat” singuri in acest razboi. Oamenii analizeaza, oamenii sunt atenti la nuante si oamenii interpreteaza. In general, orice poate fi interpretat, va fi interpretat negativ si exagerat. Asa functioneaza mintea umana, nu reinventam roata. Dar ziua de astazi a fost un exemplu perfect de modul in care “ruleaza” natura umana. Premierea Oliviei a generat atat de multa emotie negativa incat opinia publica a luat pozitii categorice. Si, brusc, organizatorii și sponsorii au devenit tinta acestor pozitii. Brusc nu mai era doar despre Olivia. Brusc a devenit si despre aceștia. Brusc, pincipiile Oliviei au fost atribuite lor. O intrebare pe care am auzit-o este “Dar stiau ?” Nu stiu, dar nici nu conteaza. Adevarat sau nu, opinia publica si-a trasat pozitia.
Retragerea premiului a reprezentat o alta miscare ce a atras reactii negative.
Per ansamblu, deciziile organizatorilor au parut decizii luate in pripa, fara o strategie in spate. Au fost o serie de reactii emotionale venite mai mult ca raspuns la ce se intampla in spatiul public. Si aceasta este consecinta lipsei unei strategii : in lipsa unui plan clar, trebuie sa te adaptezi la miscarile celorlalti. Aceasta lipsa de directie a dus la decizii interpretabile, decizii ce au fost aspru judecate in tribunalul opiniei publice. Acest joc..”uite premiul, nu e premiul” a amplificat si mai mult o stiuatie ce era deja “interesanta”. Pe scurt, Crisis Managementul nu a existat.
Daca ar fi sa extrag o singura idee din aceasta intamplare, aceasta este : ORICE poate fi interpetat va fi interpretat negativ si exagerat.
Ambele situatii au demonstrat cat se poate de clar ca nu sunt #PRready.
In primul rand nu au inteles ca o imagine, chiar ea si foarte buna, poate fi distrusa in cateva minute prin decizii neinspirate. Practic, procesul prin care incercam sa construim o imagine NU se incheie niciodata. Trebuie sa fim permanent atenti la opinia publica si la actiunile noastre pentru a evita distrugeri de reputatie.
In al doilea rand, situatiile negative au fost tratate neinspirat si superficial, demonstrand o lipsa a strategiei si a pregatirii. Solutia ideala este sa pregatim astfel de scenarii anterior.
In al treilea rand, oamenii implicati nu au fost #peoplePRready. Crizele de mai sus reprezinta consecinte ale unor decizii interne. Se pare ca nu si-a pus nimeni problema consecintelor de PR. Cam acesta este rolul unui strateg, dar deja vorbim despre un alt subiect. Dar, cu sau fara strateg, oamenii trebuie sa fie foarte atenti la nuante si sa gandeasca 2-3 mutari in avans.
Reactia Aqua Carpatica si a celorlalti sponsori
Opinia mea despre reactia Aqua Carpatica nu se incadreaza in nota celor de mai sus. De fapt, oamenii au fost chiar inspirati si doresc sa ii felicit pe aceasta cale. Cred ca ei au iesit cei mai castigati din acest scandal. Daca ar fi sa pastrez aerul critic, as spune atat : as fi optat pentru o pozitie mai putin dura si emotionala, in schmbul unei pozitii usor mai soft. Dar deja discutam despre detalii si nuante. Per ansamblu, pozitia lor a fost corecta si a venit la momentul potrivit.
Ceilalti au părut a avea pozitii mai putin agresive, dar transante. Din nou, a fost ok.
Imi voi mentine insa rezerva cu privire la ce s-a stiut si ce nu legat de cine urmeaza a fi premiat. Au apărut, cum era de asteptat, in spatiul public o serie de articole care explica in detaliu cine a fost premiat si de ce. Se vehiculeaza ideea unor premii acordate pe simpatii sau motive de business. Asta se intampla cand reactiile nu sunt neaparat cele potrivite si cand se lasa loc de interpretare. Oamenii analizeaza si isi exprima opiniile, gandesc scenarii si le impartasesc pe internet.
Ar fi putut fi anticipate astfel de situatii ? Da…si poate voi explica intr-un articol viitor.
In cazul in care te gandesti la o serie de informatii generale despre Crisis Management, insotite de studii faine de caz ( de succes sau nu ), iti pot oferi un fain program online.
Pentru consultanta strategica de imagine, te invit sa ma contactezi aici. Vei primi o analiza gratuita si personalizata a situatiei tale si vom stabili impreuna pasii urmatori.