Despre consultanți

Despre consultanți

Despre consultanți, doar de bine și..nu prea 🙂

Discutam cu un client despre imaginea consultanților și am fost amândoi de acord cu faptul că noi, consultanții, nu ne bucurăm de cea mai bună imagine. De ce ? Motivele sunt nenumărate și nu știu cât de productiv ar fi să ne concentrăm asupra lor. Oricum ar fi, când vine vorba despre consultanți, opiniile sunt diferite și împărțite.

Acest articol este despre câteva beneficii ale consultanței, dar prezentate din perspectiva mea. Partea teoretică este ușor de găsit. Practic, o simplă căutare pe Google ne va informa cu privire la tot ce presupune zona consultanței.

Practica, deși are o serioasă bază teoretică, poate fi puțin diferită.

 

Despre consultanți dintr-o perspectivă pozitivă

Consultantul este o persoană care stăpânește foarte bine cel puțin un domeniu și care trebuie să îmbunătățească condiția clientului său. Treaba lui este de a analiza foarte bine situația inițială, de a stabili un obiectiv clar și de a oferi strategii, direcții, sfaturi sau sugestii, toate pentru a atinge obiectivul stabilit.

În principiu, prezența unui consultant se justifică din două perspective :
  1. Ar trebui să știe mai multe decât clientul său ( în domeniul în care oferă serviciul de consultanță )
  2. Ar trebui să privească lucrurile dintr-o perspectivă mult mai obiectivă, nefiind implicat ( emoțional ) în activiățile zilnice ale companiei.

Altfel spus, dacă te afli în situația de a nu mai găsi soluții la o eventuală problemă, ar fi bine să apelezi la un consultant. Atât de simplu. Acesta este un lucru cert pe care îl putem spune despre consultanți : rezolvă anumite probleme.

 

Și acum zona practică…

Cum spus mai sus, mi-am propus ca acest articol să fie construit dintr-o perspectivă mult mai practică : experiența mea. Putem discuta teoretic despre consultanți mult și bine. Dar tot teoretic va rămâne. Oamenii cu care am lucrat sau lucrez, au întâmpinat provocări în aspecte precum imagine, reputație, credibilitate sau încredere. Dar situațiile erau mult mai profunde…

 

Protejarea reputației

Există lideri de companii care sunt extrem de preocupați de protejarea reputației și care înțeleg foarte bine și conceptul din spate : Pregătim oamenii din companie care pot impacta imaginea, construim mentalitățile și abilitățile potrivite.

Da, ai citit foarte bine : mentalitățile și abilitățile potrivite. De fapt, protejarea reputației reprezintă un comportament ce trebuie interiorizat în rândul oamenilor-cheie din companie.

Cei care îmi solicită un astfel de rezultat, vor primi varianta implementării unui program intern în companie ( Introducere În Crisis Management ) care presupune o serie de workshop-uri axate pe riscuri specifice organizației.

De fapt, prin intermediul acestor workshop-uri, vom construi o serie de mentalități și comportamente care ne vor ajuta să protejăm reputația, indiferent de situație : evitarea crizelor de imagine sau gestionarea lor ( da, gestionarea presupune și implicarea oamenilor-cheie din companie ).

Putem spune orice despre consultanți, dar când vine vorba despre protejarea reputației, ai nevoie de cineva specializat.

 

Îmbunătățirea reputației

În alte ocazii, mi se solicită să ofer consultanță pentru îmbunătățirea reputației. De cele mai multe ori, este vorba despre imaginea CEO-ului / GM-ului / Country Manager-ului. În alte momente, este vorba despre imaginea întregii companii ( de exemplu, îmbunătățirea percepției de angajator ).

Cei care îmi solicită astfel de rezultate, vor primi varianta implementării acestui program. Vom lucra împreună pentru a construi strategia, pentru a identifica cea mai potrivită direcție, pentru a alege cele mai potrivite tactici și pentru a le așeza frumos într-un plan de acțiune.

Din nou, este vorba despre a lucra cu aspectele care ”nu se văd” : teama de a ieși în față, reticența de a construi o relație cu publicul relevant, lipsa obiceiurilor etc. Rolul meu este de a adresa, în primul rând, aceste probleme. Altfel, procesul de îmbunătățire a reputației va fi implementat la o capacitate de 50% din potențial și se va opri la finalul colaborării noastre. Ceea ce se traduce în pierdere de timp și de bani : degeaba ieși în față și comunici 2-3 luni, dacă ulterior procesul nu continuă.

 

Și nu în ultimul rând, salvarea reputației

Numărul crizelor de imagine au crescut destul de mult în ultima vreme. Problema este, în primul rând, internetul…care a devenit principalul pericol al reputației. Indiferent de opinia ta despre consultanți, când te afli într-o criză de imagine, ar fi bine să apelezi la un expert. La cineva care a mai fost implicat în cel puțin o criză majoră, cu implicații serioase.

În ultimul an, am fost implicat în crize mari, precum criza cuburilor de gheață, criza somonului vopsit sau criza somonului cu listeria.

Cei care îmi solicită să îi ajut într-o astfel de situație, primesc un astfel de program. Dar de fapt, nu e vorba doar de gestionarea crizei. E vorba de ce nu se vede : rușinea unei erori, teama de a recunoaște, supărarea datorată unor false acuzații etc. Dacă aș eșua în a adresa aceste aspecte, criza de imagine nu s-ar rezolva, iar încrederea ar fi tot șubredă.

 

Să încercăm o altă perspectivă

Nu știu care este opinia ta despre consultanți, dar îți propun să încerci și o altă perspectivă. Este foarte posibil să găsești persoana potrivită, care să îți ofere sfatul potrivit, în momentul potrivit.

Dacă dorești să detaliem subiectul, scrie-mi pe LinkedIn sau pe email ( radu.turcescu@icloud.com )

 

Despre consultanți

Despre consultanți



Sună-mă acum !