Consultanță de PR

Cum se poate “desfasura” relatia cu un consultant strategic de imagine

In ultimii ani am lucrat cu diferiti clienti in moduri diferite, alese special pentru a atinge cat mai repede si cat mai usor obiectivele propuse. In acest articol mi-am propus sa vorbesc putin despre relatia cu un consultant strategic de imagine. 

Dar, intai de orice altceva, voi povesti putin despre rolul unui consultant extern intr-o organizatie. Cel putin din punctul meu de vedere. Pe scurt, rolul consultantului este de a imbunatati conditia clientului sau. Aceasta este o definitie oferita de Alan Weiss, celebrul consultant de management. 

Cum imbunatateste un consultant conditia clientului sau ? Prin sfaturi ( solutii, informatii, idei ) si abilitati. Atat ! Nici mai mult, nici mai putin. Sfaturi si abilitati. That simple. In momentul in care un lider de organizatie simte ca nu mai gaseste solutii si ca are nevoie de o alta directie si de cateva sfaturi, va apela la un consultant. Pe cale de consecinta, consultantul este platit pentru a spune clientului sau ce sa faca. Pai stai… Eu dau bani cuiva pentru a-mi spune ce sa fac ? DA. 

Discutiile pot fi mult mai complexe de atat si pentru informatii suplimentare exista articole si carti. 

Un alt lucru ce trebuie mentionat este ca rolul unui consultant nu va incurca ( sub nicio forma ) departamentele interne sau contractorii externi. Dar despre acest aspect in alt articol. 

Acum sa discutam putin despre cum a functionat pana acum ideea de consultant strategic de imagine. Si voi vorbi de experientele mele cu diferiti clienti si de modul in care am lucrat impreuna. 

  1. Servicii de retentie 

Serviciile de retentie presupun accesul la consultant permanent, contra unei sume lunare. Perioada difera de la situatie la situatie. Eu aleg, de cele mai multe ori, un contract de maxim 3 luni. In aceasta perioada sunt alaturi de clientii mei in momentul in care apar probleme sau au nevoie de sfaturi. Din experienta, subiectele dezbatute pot lua diferite forme precum : protejarea imaginii si a reputatiei, gestionarea anumitor situatii ce pot influenta negativ imaginea celor implicati, evitarea crizelor de imagine, gestionarea prezentei publice ( Public Speaking, interviuri in presa, Social Media, evenimente etc. ) sau a provocarilor de comunicare interna. 

Dar, putem intra si in discutii mai profunde precum : alegerea strategiei corecte, alegerea directiei corecte, feedback cu privire la tactici sau orice alta situatie ce implica imagine, reputatie, perceptie sau comunicare. 

Multi clienti au preferat aceasta perioada de retentie ca punct de plecare in relatia noastra. Aspect cu care sunt perfect de acord. In 3 luni ne vom lamuri cu privire la compatibilitatea dintre noi.   

Mai mult decat atat, in lipsa unei probleme serioase, perioada de retentie le poate permite clientilor sa se bucure de sustinerea unui consultant, sa stie ca au pe cine se baza in momentele mai delicate. 

  1. Servicii de consultanta ce raspund unei probleme / provocari serioase  

Aici deja discutam despre un program de consultanta complex ce are un obiectiv concret. Din experienta, o parte dintre clienti au dorit sa isi pregateasca organizatia pentru crize de imagine, altii au dorit sa construiasca o imagine solida ( ce raspunde valorilor si dorintelor prezente ), altii au dorit si pregatire si construire. 

Un astfel de program dureaza minim 6 luni si presupune o serie de workshop-uri si intalniri ce au loc in cadrul organizatiei. Scopul este de a construi planuri de reactie sau planuri de construire a imaginii. Sau ambele. 

Un astfel de program are loc, de obicei, cand exista o problema ce a fost deja adresata : ne lovim de problemele constante de reputatie si nu reusim sa gestionam cum trebuie; avem un domeniu foarte sensibil, supus atentiei opiniei publice; perceptia despre ce facem este una negativa; nu avem o imagine adaptata obiectivelor de business; opinia publica nu intelege ce facem etc.

Acestea sunt doar cateva exemple, dar sunt sigur ca ai inteles la ce ma refer. Daca ai o problema de imagine, o situatie ce te impiedica sa iti desfasori activitatea, poti apela la un astfel de program si te voi ajuta cu o strategie clara, o directie si un plan. 

  1. Servicii de consultanta pentru gestionarea crizelor de imagine 

Serviciile de tip “live” apar In momentul in care apare si o criza de imagine serioasa. Scrie in ziare despre tine sau apari in stirile de la 19.00. Oricum ar fi, o astfel de situatie necesita o reactie rapida si profesionista. Numarul meu este public, pot fi sunat oricand pentru a rezolva problema. Pe perioada crizei, voi veni langa voi si va voi sfatui la fiecare pas astfel incat sa rezolvam situatia cat mai repede si cat mai elegant. 

  1. Training-uri 

Training-urile, de cele mai multe ori, apar dupa un program de consultanta complex. Stabilim o directie clara de PR sau punem pe hartie o serie de reactii ( in caz de criza ). Este important ca resursa umana ( TOATA resursa umana ) sa inteleaga implicatiile PR-ului. Sa inteleaga, nu numai directiile sau reactiile stabilite, dar si ca orice spunem sau facem va influenta imaginea si perceptia despre noi. Aceasta dezvoltare a resursei umane se poate desfasura printr-o serie de training-uri faine si interactive. 

Din nou, cele 4 variante despre care am povestit sunt doar exemple. Consider ca un consultant istet se va plia pe nevoile, dorintele si contextul clientului sau. Pe scurt, poti lua ca model una dintre variantele de mai sus..dar e bine de stiut ca sunt deschis oricarei alte variante. 

Cateva idei suplimentare : 

  1. Relatia dintre un consultant si clientul sau este o relatie ce se bazeaza pe incredere si compatibilitate. Nu o data am refuzat proiecte deoarece nu “simteam” relatia. Stii..feeling-ul acela deranjant.. Acel feeling care ne spune cand ceva nu e in regula. 
  2. De asemenea, rolul consultantului este unul strategic. Cel putin in zona de imagine si reputatie, consultantul este cel care se va asigura ca toata organizatia se aliniaza la directia stabilita. 
  3. Prezenta consultantului extern se justifica si in situatii pozitive si in situatii negative. Intotdeauna e bine sa mai existe cineva, din exterior, care sa priveasca situatia diferit, din alt punct de vedere. Mai mult decat atat, lucrand in industrii diferite, experienta unui consultant extern devine punct esential. 

 

In cazul in care te gandesti la o serie de informatii generale despre Crisis Management, insotite de studii faine de caz ( de succes sau nu ), iti pot oferi un fain program online.

Pentru consultanta strategica de imagine, te invit sa ma contactezi aici. Vei primi o analiza gratuita si personalizata a situatiei tale si vom stabili impreuna pasii urmatori. Practic aici incepe relatia cu un consultant strategic de imagine. Vom discuta despre situatia ta, despre dorintele tale, despre obiectivele tale…si vom stabili impreuna in ce masura putem colabora.

 

Astept un semn de la tine,

Radu



Sună-mă acum !