Criza sistemului medical

Criza sistemului medical

Criza sistemului medical pare a nu se mai încheia. Lunar, asistăm la cel puțin un incident major care ridică semne de întrebare cu privire la calitatea serviciilor medicale.

Deoarece pare a fi o telenovelă, criza sistemului medical influențează chiar și poveștile pozitive : ”Mai avem și noi câte ceva…”

Totuși nu pot să nu mă întreb dacă totul este chiar atât de rău sau dacă este doar o percepție formată prin promovarea continuă a aspectelor negative. Oricum ar fi, suntem extrem de pricepuți la a evidenția aspectele negative, suntem mult mai interesați de întâmplările negative, pierdem extrem de mult timp analizând experiențele negative, în timp ce componenta pozitvă este ignorată sau uitată în câteva momente.

 

Criza sistemului medical : Cum se construiește percepția

Cea mai simplă metodă de a forma o percepție este storytelling-ul. Practic, în momentul în care vom citi / auzi o serie de povești despre un anumit domeniu sau despre o anumită persoană, ne vom forma o opinie despre subiectul dezbătut.

Să ne amintim de la școală. Dacă doamna învățătoare / dirigintă mergea în cancelarie și povestea ceva despre elevul X, percepția colegilor era deja formată.

Acest lucru este valabil și în politică, unde marea majoritate a oamenilor sunt convinși că TOȚI politicienii sunt răi.

Domeniul medical nu este o excepție. Cum am spus la început, lunar asistăm la cel puțin un incident negativ. Fie că discutăm despre sistemul de stat, fie că discutăm despre cel privat, situația este aceeași. Astfel, s-a format percepția unui sistem medical prost, slab, nepregătit a face față provocărilor.

Nu spun că totul este perfect. Dar, cu siguranță, abordarea ”nimic nu merge” nu este cea mai potrivită pentru a rezolva criza sistemului medical.

 

Criza sistemului medical : Unde ar fi soluția

Cred că există trei soluții pentru a rezolva această percepție.

 

Reformarea

Prima la care ne putem gândi este reformarea. Întrebarea este următoarea : suntem siguri că reformarea va schimba și percepția ? Eu nu sunt…întrucât oamenii par a se hrăni cu povești negative.

 

Decizii concrete, soluții clare

O altă soluție este reprezentată de decizii concrete, promovate intens. După un incident, auzim cum X sau Y a fost concediat. Dar cam atât. Problema este simplă : nu este suficient. Oamenii au nevoie de asigurări, de liniște. Vor să știe că anumite întâmplări nu vor mai avea loc. Oamenii au nevoie de certitudine. Și aceste asigurări pot fi oferite doar prin decizii serioase, promovate intens.

În Crisis Management, această tactică este mai mult decât recomandată. Admitem problema, oferim poziția noastră…dar, pentru a recâștiga încrederea, trebuie să demonstrăm că facem tot ce putem pentru a evita situații similare în viitor.

 

Storytelling

Nu în ultimul rând, avem și poveștile pozitive. Sunt mai mult decât convins că în România există medici faini, dedicați, care obțin rezultate excepționale. Sunt ei promovați în vreun fel ? Nu. Sunt rezultatele lor povestite ? Nu. Din păcate, nu.

Din această cauză, nici nu trebuie să ne mirăm prea mult că toată lumea are o percepție total negativă despre medicina din România. Voluntar sau nu, criza sistemului medical este întreținută și de noi.

 

Pe scurt, reputația sistemului medical este la pământ !

 

Tu cum ”stai” cu reputația ?

Când vine vorba de imagine sau reputație, care este obiectivul tău ? Care este provocarea ta ? Cu ce te confrunți în aceste momente ? Ce dorești să îmbunătățești ?

Scrie răspunsurile pe o listă și contactează-mă. Programăm o întâlnire pentru a discuta beneficii concrete.

De asemenea, dacă dorești să mă urmărești, îți recomand LinkedIn sau Twitter. Facebook nu ( mai ) folosesc.

 

Radu Turcescu

 

Criza sistemului medical

Criza sistemului medical

 

Foto



Sună-mă acum !