Cateva lucruri despre mine ( Partea a doua despre strategie )
16335
post-template-default,single,single-post,postid-16335,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Câteva lucruri despre mine ( partea a doua despre strategie )

Probabil m-ai tot auzit vorbind despre strategie, strategie și iar strategie. Probabil m-ai tot auzit repetând ce importantă e strategia. Cu siguranță ai observat în hashtag-uri cuvâtul strategie. 

În articolul trecut am scris 4 lucruri despre mine. Și am început cu faptul că sunt un consultant strategic. Explicam și faptul că această exprimare poate fi considerată pleonasm, dar o voi folosi până când oamenii vor pune echivalent între consultant și strateg. 

Bun, acum despre strategie….Voi începe prin a împărtăși câteva riscuri la care ne supunem în lipsa unei strategii : 

  1. Spunem orice și de toate 

Un mare risc este să ieșim în presă și să oferim un interviu neinspirat. De ce se întâmplă acest lucru ? Deoarece nu există o strategie, o direcție clară. Jurnaliștii știu să pună întrebări și, în lipsa unei strategii, vom oferi tot felul de răspunsuri..de cele mai multe ori fără sens. 

Valabil și pentru momentele în care susținem un discurs. În lipsa unei strategii clare, vom accepta să vorbim la orice eveniment ( care ne poate face rău ) și să vorbim despre orice. De cele mai multe ori, acest ”orice” prespune un discurs de genul ”Organizația noatră și-a propus să implementeze o serie de acțiuni prin care să fie mai aproape de publicul nostru..de clienții noștri.. ”. Cea mai faină reacție o vedem în sală : oamenii fie sunt pe Facebook, fie pe Twitter, fie pe Instagram. Fie afară, la cafea. 

Mergem mai departe spre postările din Social Media. Acolo se vede cel mai ușor o lipsă a direcției. În lipsa strategiei, suntem peste tot și nicăieri. Vorbim de tot și de nimic.

Problema e că oamenii se uită și nu înțeleg mare lucru. Mintea oamenilor este … interesantă. Și în lipsa unor mesaje cu care să rezoneze, vor abandona rapid conversația. 

  1. Opinia publică nu pare a ne urma în idei, principii și valori 

Comunicăm, comunicăm, comunicăm și…nu se întâmplă nimic. Oamenii nu par a-și schimba părerile, lucrurile par a se desfășura la fel. Percepția lor nu se schimbă. 

Dar aceasta e ultima problemă. Nu numai că nu își schimbă percepțiile, ci își formează unele greșite, bazate pe informațiile pe care le oferim. Problema e că, în lipsa strategiei, informațiile sunt, cel mai probabil, eronate sau incomplete. 

  1. Imaginea noastră începe să sufere 

Ajungem la pasul meu favorit : imaginea noastră începe să sufere. Este și firesc. Un mesaj neinspirat va forma o percepție neinspirată. O decizie neinspirată va duce la o percepție neinspirată. 

Oamenii analizează în funcție de informațiile și experiențele pe care le dețin în acel moment. Orice ”scăpare” va duce spre o percepție negativă. Sau greșită. O astfel de percepție va influența decisiv acțiunile lor. 

  1. Luăm decizii neinspirate 

Există o zicală celebră : acțiunile vorbesc mai tare decât faptele. Altfel spus, dacă avem noroc și nimerim ce să spunem, vom fi trădați de acțiuni. Pentru că degeaba mergem în presă și vorbim fain, dacă acțiunile noastre nu susțin vorbele. Degeaba suntem prezenți pe Social Media, dacă acțiunile noastre nu susțin vorbele. Degeaba mergem la evenimente și vorbim, dacă acțiunile noastre nu susțin vorbele. 

Sunt sigur că ai observat că nu am vorbit nimic de creșterea imaginii. Și acest lucru dintr-un motiv foarte simplu : până la creștere, e scădere :). În această perioadă, PR-ul este mult mai util în a proteja reputația și relația cu publicul relevant. Pentru că orice eroare va duce, în primul rând, spre consecințe negative. 

Apoi, sunt sigur că ai observat că am vorbit mai puțin despre clienți în sensul tradițional de marketing. Motivul e simplu : e vorba, în primul rând, de percepție. În această perioadă, PR-ul joacă un rol decisiv în dezvoltarea unei relații puternice cu publicul relevant. În influențarea percepției opiniei publice. 

De ce ? Păi, dacă avem o criză de imagine… ne vom dori că oamenii să înțeleagă ce s-a întâmplat și că facem tot ce ne stă în putință să accepte faptul că nu se va mai întâmpla. 

Dacă nu avem o criză, ne dorim ca oamenii să își formeze o anumită percepție despre noi, să ne urmeze în principii și valori. 

Această relație puternică va sta la baza deciziilor ulterioare ale publicului relevant.  

Pentru a realiza acest lucru, te pot ajuta prin câțiva pași simpli : 

  1. Înțelegerea contextului 

Este important să înțelegem poziția opiniei publice, poziția liderului organizației, a angajaților, a clienților, a partenerilor etc etc etc. Din punct de vedere psiho-social. Emoții, instincte, valori… 

Aici este de fapt arta. Să înțelegem că nu este despre noi, că nu e vorba de modul în care percepem noi lucrurile, că nu e vorba doar de opiniile noastre. Este important să ascultăm cu mare atenție și să înțelegem ce se ascunde în spatele deciziilor luate de cei din jur. Empatia joacă un rol esențial în acest punct.

  1. Alegerea direcției, mesajelor și acțiunilor 

În funcție de informațiile obținute, construim o direcție, o serie de mesaje și o serie de acțiuni prin care să atingem obiectivele. 

Totul trebuie aliniat : ce spunem, ce facem și, implicit, ce face organizația. Acțiunile vorbesc mai tare decât faptele, deci este important să avem grijă la modul în care aliniem aceste elemente. Nu e vorba de a arunca în spațiul public un mesaj și de a-l uita acolo. Nu e vorba de a arunca în spațiul public orice mesaj, în speranța că oamenii vor înțelege sau uita. Nu e vorba doar de a oferi un interviu în presă sau de a vorbi la un eveniment. E vorba de…TOT. De tot ce facem, tot ce spunem, tot ce se vede și ce nu se vede. Detaliile vor face diferența, în timp ce acțiunile non-PR vor influența cel mai mult partea de PR.

  1. Construirea planului

Aceste tactici, acțiuni și decizii le așezăm într-un plan. Ideea de plan pare simplă, dar trebuie adaptat la fiecare situație în parte. Orice scăpare va duce spre o strategie greșită și, pe cale de consecință, spre o percepție greșită. 

Nu e întotdeauna vorba de acțiuni mărețe ( aceasta fiind una dintre temerile oamenilor ). E vorba de o anumită consistență, de repetitivitate. Lucruri ce nu pot fi obținute fără un plan.

Un sfat pe care insist să îl ofer este : Nu plecați nicăieri fără strategie în buzunar. 

 

 

Vrei sa lucrezi cu mine ca si consultant strategic ? Exista doua variante simple : 

Exista in istorie o serie de organizatii care au fost lovite atat de rau de crize de imagine incat cu greu si-au revenit. Am creat un program online despre acele organizatii si despre modul in care au gestionat situatia. Il poti accesa aici.

Dupa cum bine stii, ofer consultanta strategica de imagine. Cel mai accesat serviciu, cel mai simplu de folosit…este serviciul de consiliere simpla in sistem de retentie. Te invit sa arunci o privire aici si sa imi scrii in cazul doresti sa te inscrii in program. Perioada minima este de 3 luni.

No Comments

Post A Comment