Legumele Congelate - Analiză | Radu Turcescu - Consultant, Strategist
16632
post-template-default,single,single-post,postid-16632,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

[ Analiză ] : Legumele congelate și reacția opiniei publice

Sunt sigur că ai văzut știrea ( aceasta ) conform căreia legumele congelate aparținând companiei ”Greenyard” au fost retrase de la comercializare pe piața europeană, incluzând aici și România. 

Se pare că ar fi vorba despre o bacterie periculoasă, Listeria Monocytogenes.  

Această analiză va aduce în discuție 3 subiecte interesante : contextul, gătit vs nepregătit, nu e vorba doar de ei. 

Să începem cu începutul : Contextul. 

Situația ”Legumele congelate” este amplificată de un context complicat. În primul rând, există foarte multe ( prea multe din punctul meu de vedere ) știri negative ( crize de imagine ) în zona de alimentație publică. Cred că lunar asistăm la cel puțin un astfel de incident. Am tot povestit despre gheață și somon, crize la care am participat în calitate de consultant. 

Ce înseamnă acest lucru ? Înseamnă că percepția generală este influențată puternic spre : ”nu știm ce cumpărăm din magazine”. Hai să ne gândim puțin… De câte ori am auzit această replică ? De câte ori am auzit oameni plângându-se că nu știu ce cumpără din magazine ? Probabil de asta au înflorit și afacerile mici, care oferă produse alimentare ”homemade”. 

În al doilea rând, există oarece opinii negative despre ideea de a cumpăra produse congelate. Că stau mult timp congelate, că nu știi ce e în ele, că există varianta proaspătă etc etc etc. Astfel, legumele congelate nu fac excepție. 

De ce insist pe context ? Simplu… Contextul poate amplifica un incident foarte mic ( deși acesta e cât se poate de mare). Pentru că totul se rezumă la context. Deciziile oamenilor sunt legate de contextul lor, opniile sunt influențate de context, percepțiile sunt influențate de context. Și lista poate continua. Astfel, această criză de imagine se încadrează PERFECT într-un context dominat de emoții negative : teamă, supărare, frustrare…și lista poate continua. 

Subiectul 2 atinge o idee dragă mie : încercarea de a învinge emoția prin rațiune. 

Situația ”Legumele congelate” prezintă următorul punct de vedere : era nevoie ca legumele să fie tratate termic. 

Evident că ar trebui tratate termic. Doar că explicația e rațională. Am auzit chiar și exprimarea ”E logic să le tratezi termic”. Problema e că, într-o astfel de situție, contează prea puțin ce e logic și ce nu. Emoțiile vor învinge întotdeauna rațiunea. 

  • ”Era important să fie pregătite termic”
  • ”Înțelegi că am cumpărat legume cu bacterii…?”
  • ”Da, dar bacteriile mor la temperaturi peste…” 
  • ”Înțelegi că nu mai știm ce cumpărăm ? Avem copii, nepoți.. asta ne mai trebuia…” 

…și tot așa. 

Ce-i drept, situația este mult prea delicată pentru a putea fi calmată printr-o idee rațională de tip ”De ce nu le-ai gătit?” 

Și ajungem la subiectul 3. Situația ”Legumele congelate” nu e doar despre compania ”Greenyard”. Din punctul meu de vedere, toți ceilalți producători sunt, mai mult sau mai puțin afectați. De ce ? Deoarece teama de bacterii se va distribui în masă. Nu va mai fi vorba doar despre Greenyard, va fi vorba despre legumele congelate la general. În acest context, ce vor face ceilalți producători ? Cum vor reacționa pentru a schimba această percepție ? Ce vor face pentru a elimina emoțiile negative ?

”Radu, dar vânzările încă merg..” 

Probabil că lucrurile stau bine acum… dar un incident de PR nerezolvat e precum mizeria de sub covor. E ok acum, dar nu știi când încep să se adune furnicile 🙂 

Concluzionând, este extrem de important să înțelegem ce simt oamenii, care sunt emoțiile dominante în momentele delicate. Este crucial să înțelegem contextul și să nu lăsăm lucrurile nerezolvate. 

 

 

Vrei sa lucrezi cu mine ca si consultant strategic ? Exista doua variante simple : 

Exista in istorie o serie de organizatii care au fost lovite atat de rau de crize de imagine incat cu greu si-au revenit. Am creat un program online despre acele organizatii si despre modul in care au gestionat situatia. Il poti accesa aici.

Dupa cum bine stii, ofer consultanta strategica de imagine. Cel mai accesat serviciu, cel mai simplu de folosit…este serviciul de consiliere simpla in sistem de retentie. Te invit sa arunci o privire aici si sa imi scrii in cazul doresti sa te inscrii in program. Perioada minima este de 3 luni.

De asemenea, dacă ai o criză de imagine, dacă dorești să te pregătești pentru eventuale crize sau dacă ai nevoie de o strategie pentru a schimba percepția, te rog să arunci o privire aici.

 

Foto